Schipper Bas Krom heeft met zijn skûtsje Verwisseling de Mattenschippersrace gewonnen. Zijn sterke allround team blonk uit in de drie vaardigheden die hoogst noodzakelijk zijn: zeilen, bomen en jagen. Met ruim een half uur voorsprong op de nummer 2 voer de Verwisseling zaterdag net voor half vijf het finishlint op het Noorderdiep bij Blokzijl doormidden.
Deze 19de Mattenschippersrace was zwaar voor veel deelnemers. Dat lag niet aan het weer, want dat was veel beter dan tevoren was verwacht. Regelmatig brak de zon door bij een windkracht die varieerde tussen 2 en 4. Wat de wedstrijd zwaar maakte, was dat de wind in de loop van de dag van zuid naar noord ruimde, waardoor op de weg terug van Zwartsluis terug naar Blokzijl grote delen niet bezeild waren en er geboomd en/of gejaagd moest worden. Vooral voor een aantal schepen uit de zware klasse bleek dat te veel gevraagd. Uiteindelijk moesten zeven van de tweeëntwintig deelnemers voortijdig de strijd staken.
’s Morgens was de zware klasse om 7.45 uur gestart vanuit de havenkolk van Blokzijl. De startlijn lag tussen de sluisdeuren van de Sas, de ingang van de havenkom. De Avontuur, het allergrootste schip van allemaal, mocht daar als eerste vertrekken: de startvolgorde was de avond ervoor tijdens het schipperspalaver door loting bepaald. De lichte klasse hoorde een uur en drie kwartier later het startschot van kanonnier Hendrik Nijdam en kon vervolgens beginnen aan een pittige inhaalrace. Van de twaalf schepen uit de lichte klasse lukte het er zeven om uiteindelijk de winnaar van de zware klasse in te halen. Dat was de Dageraad van Aart te Velde en Ciel de Smet uit Hasselt, de overall winnaars van vorig jaar.
Halverwege de race moesten de deelnemers in het centrum van Zwartsluis de traditionele mat ophalen. Die was dit jaar door hoofdsponsor Interfloor bezorgd bij Café The Blizzard. De schepen moesten afmeren aan de Handelskade om vervolgens een deelnemer over de fietsbrug te sturen om de mat op te pikken. Vanuit Zwartsluis moesten de deelnemers op weg naar de Beukers sluis.
De beslissende slag werd geslagen op het kanaal tussen Beukers en Blauwe Hand. De lichtere schepen konden daar langer zeilen, terwijl de zware schepen meer moesten bomen en jagen. Terwijl de Verwisseling bij Beukers nog zevende lag wist Bas Krom met zijn team toch als eerste de brug bij Blauwe Hand te passeren. Vanaf dat moment liep hij steeds verder uit om onbedreigd de finish te passeren. Op de tweede plaats eindigde knap Johannes Hobma met de Dankbaarheid, gevolgd door Daan van der Meer met de Tiid sil’t leare.